Hoe minder hard werken in mijn bedrijf en toch meer verdienen?

Veel ondernemers zijn gestart omdat ze iets heel goed kunnen en graag doen. 

Bijvoorbeeld: Je werd elektricien en werkte hard.  Omdat je te veel werk had nam je een leerjongen of werknemer in dienst en dit ben je blijven doen.  Je leerde met schade en schande. 

“Wees het soort persoon dat zich in anderen kan verplaatsen en iets niet vanuit zijn eigen perspectief kan begrijpen, maar ook vanuit dat van een ander.” (Haemin Sunim)

Wat kan Cresciamo voor jou en je bedrijf betekenen en hoe gaan we met KMO-bedrijven aan de slag?

We gaan eerst met jou als ondernemer aan de slag.

Het begint allemaal bij jou.  Jij bent de drijvende kracht van jouw onderneming.  Op alle vlakken binnen jouw bedrijf is voelbaar hoe jij naar de dingen kijkt en hoe je de dingen gewend bent aan te pakken.  Door inzicht te krijgen in wie jij bent, als mens en als ondernemer, hebben we ook meteen heel wat informatie over jouw bedrijf waar we mee aan de slag kunnen.  Voorwaarde is wel dat je de bereidheid voelt om ook aan jezelf te willen werken.  Want als je blijft doen wat je altijd deed, zal je krijgen wat je altijd kreeg en gaat er niets veranderen.

We geven je je eigen handleiding cadeau, zodat je weet

  • wat je van nature graag doet en wat je op termijn liever niet meer zelf wil doen.
  • welke Sterke Kerntalenten jou ondersteunen om je doelen te bereiken.
  • hoe je met je medewerkers communiceert en waar er ruimte is om de dingen mogelijks anders aan te pakken.

We leerden uit de praktijk waarom deze foto cruciaal is.

Enkele voorbeelden :

De meeste bedrijven vermelden op hun website dat ze uitermate klantvriendelijk  of klantgericht zijn. Dit zijn vaak holle kreten, want wat betekent dat concreet?

Bij zaakvoerders ontdekken we soms dat ze niet automatisch bezig willen zijn met strategische beslissingen of langetermijnplannen. Als ze bijkomend van nature niet houden van het oplossen van problemen, dan is ondersteuning op dit vlak een must om de groei en stabiliteit van je onderneming te kunnen garanderen.

Krijg jij energie van het overtuigen van klanten of het verkopen van jouw product?  Word je helemaal warm wanneer je informatie kan delen met anderen? 

Enzoverder ...

Al deze informatie kunnen wij verzamelen via jouw unieke KernTalentenprofiel.  We ontdekken waar jij graag mee wil bezig zijn en welke taken je liever wil doorspelen aan anderen.  Zo krijgen we meteen zicht op jouw energiegevers - en vreters om valkuilen als burn out, ... te vermijden.

Belangrijk hierbij is het engagement om de verandering eerst bij jezelf aan te pakken. Met andere woorden je bent bereid om in je eigen spiegel te kijken. Dit is voor veel ondernemers een grote uitdaging. Ze stellen zich als ondernemer niet graag kwetsbaar op en willen nog al te vaak gelijk krijgen.

“Wil je succesvol zijn of wil je succesvol lijken?  Het maakt niet uit wat je volgens de buitenwereld moet doen.  Wees eerlijk tegen jezelf en ontdek wat jij echt nodig hebt om succesvol te kunnen zijn.”

We leren je om je eigen strategie heel concreet te maken.

Een strategie is noodzaak om keuzes te maken, vooral wanneer het anders loopt dan verwacht.

Strategie is een wijze om te kiezen uit alternatieven. Niets meer of niets minder.

Je moet weten wat je aanbiedt, aan wie je wat aanbiedt en waarom je klant interesse heeft.  Dit noemen we “de bestemming” of jouw strategisch doel.

Hoe je op koers blijft om je bestemming te bereiken daar heb je een route voor nodig.

Wat

Doel is om heel scherp te krijgen wat je in de toekomst aan je klanten wel en ook niet meer zal aanbieden. Hieruit wordt de missie van je bedrijf afgeleid. Dit vertaalt zich in  welke kennis, vaardigheden, expertise je mensen hebben en welke middelen je ter beschikking hebt.

Een voorbeeld

Stel je maakt trappen in aluminium en inox maar je hebt nog onvoldoende naambekendheid. Toch wil je specialist worden hierin.  Opeens staat er een klant voor deur, die wil tafels en stoelen in aluminium. Je zou ervoor kunnen kiezen om deze te maken want je hebt dezelfde kennis, vaardigheden en materialen nodig.

Toch doe je er beter aan om dit niet te doen als je als dé specialist voor trappen wil worden. Want op die manier zal je nooit een specialist worden.

Wie

We gaan jouw marktsegment bepalen door het klantenprofiel op te stellen van jouw ideale klanten.

Een voorbeeld :

Als het je droom is om altijd in de buurt te werken en je woont in de provincie Antwerpen, dan neem je in je ideaal klantenprofiel op dat je enkel klanten in provincie Antwerpen wil.

Als een klant uit Deinze je belt is het heel eenvoudig om te zeggen, in die regio werken we niet.  Stel dat je productiecapaciteit over hebt, dan kan je er  bewust voor kiezen om bij uitzondering deze opdracht wel te aanvaarden.

Waarom

Om de waarom van je strategie te bepalen is het belangrijk om te weten wat er in de wereld rondom jou allemaal gebeurt.  Belangrijk hierbij is te focussen op wat jouw potentiële klanten doen. Zeker niet je concurrent. Hieruit kan je de visie van je bedrijf afleiden.

Wij hebben dit bijvoorbeeld ook gedaan.  We merkten op dat succesvolle ondernemers de hulp van experten inschakelen en dit ook kenbaar maken. Bijkomend zien we dat er te veel faillissementen zijn.  

Een voorbeeld :

Focus je vooral op wat voor de klant écht belangrijk is.

Stel een klant heeft dringend een technieker nodig want zijn verwarmingsinstallatie doet het niet.  Het is voor de klant belangrijker dat je hem onmiddellijk uit de nood kan helpen voor een faire prijs, dan dat je voor de goedkoopste prijs langs komt maar wel een week later.

Nu rest er ons nog de route vast te leggen.

In de route houden we rekening met je droom als ondernemer, wat er nu allemaal al is en wat er allemaal nodig is om je bestemming te bereiken.

Ooit

Je wil over 5 jaar meer ruimte om met je gezin door te brengen en dat je medewerkers zelf je taken kunnen opnemen.  Dit is niet mogelijk als enkel jij de kennis hebt om beslissingen te nemen.

Een stap in die richting is ondermeer het op papier zetten van procedures zodat je medewerkers zelfstandig aan de slag kunnen binnen het bedrijf a.d.h.v. duidelijke afspaken en kaders.  Er zijn concrete overlegmomenten en acties nodig om deze op te bouwen in onderling overleg en ze uit te werken voor jouw bedrijf van de toekomst.

Later

Je wil meer naambekendheid bekomen.  Tot nu toe kwamen je klanten via mond aan mond reclame bij je terecht.  Meer naambekendheid wil zeggen meer zichtbaarheid.  Welke acties kunnen je hierbij ondersteunen: een reclame-auto, het opstellen van een marketingplan, het ontwerpen van een website (mocht deze er nog niet zijn)...?

Kort

Een plan vertaal je naar acties die je stap voor stap uitvoert en hierbij houd je rekening met alle goede dingen die er nu al zijn.

Hoe pakken we deze stappen dan concreet aan?

Kennismakingsgesprek

Via een kennismakingsgesprek peilen we naar je eigen behoeftes. We luisteren actief naar je wensen op persoonlijk-, familiaal-, en bedrijfsvlak.

Bijvoorbeeld :

Je kosten blijven toenemen omdat je administratief personeel nodig hebt om aan alle wettelijke voorwaarden te voldoen. Bovendien vragen je klanten ook meer rapportering.

En nu?

Hetzelfde moment stellen we vrijblijvend onze eerste stap voor die wij noodzakelijk achten om later alle gewenste verbeteringen en opportuniteiten aan te pakken.

Aan de slag in 3 stappen voor een fix investering

Stap 1 :

In een workshop van een halve dag werken we aan jouw strategie. Hiervoor gebruiken we de methode “Strategie met Ballen”.  Er zijn 7 ballen: Waarom, Wie, Wat, Ooit, Later, Kort en Nu.  Cresciamo helpt je de juiste focus te leggen. Op het einde van de sessie staat je volledige strategie op een grote poster, die je voortaan als je kompas mag beschouwen.

Elke keuze maak je op basis van dat kompas.

Stap 2 :

Jij als zaakvoerder krijgt toegang tot een online vragenlijst.  Die neemt ongeveer een half uur in beslag.  Nadien komt de KernTalentenanalist bij je langs om al je antwoorden extra te bevragen.

Zij/Hij vertelt je wat je Sterke KernTalenten zijn, deze waar je energie van krijgt, wat je energie kost (Kleine KernTalenten) en welke Halve KernTalenten je hebt. Nadien krijg je alles netjes op papier in een rapport dat levenslang geldig is.

Stap 3 :

Op basis van stap 1 en stap 2 kunnen wij concreet aan de slag en stellen we een actieplan op.  Jouw engagement om de koe bij de horens te willen vatten, zien wij als een cruciale voortwaarde.

We bespreken welke hulp je verder nog nodig hebt om je winst te maximaliseren.  Het is onmogelijk vooraf een juiste inschatting te kunnen maken van tijdsbesteding of budget.

We geven graag nog mee welke facturen onder de loep genomen worden. 

Wie binnen je bedrijf is het best gepast om :

  • Je klantenportefeuille onder de loep te nemen
  • Je betalingstermijnen te optimaliseren
  • Je kosten kritisch te bekijken
  • Je risico’s te beperken
  • Je administratie te optimaliseren

Samen met hen gaan we aan de slag om deze kritisch te bekijken en bij te sturen daar waar nodig.

We leggen de lat hoog voor onze ondernemers. Wij willen graag jouw coach zijn om je over die lat te krijgen!

Wil je nog meer weten over onze aanpak, contacteer ons of lees onze referenties onderaan de aanbodpagina's.

Ben je benieuwd in extra tips voor de ondernemer lees dan de blogartikelen de 5 valkuilen van de ondernemer en de 5 uitdagingen van de ondernemer.

 

Geschreven door Christel Heyns

Ze koppelt moeiteloos haar inzicht in talenten van mensen met het adviseren van leidinggevenden over alle facetten van bedrijfsvoering. Communicatie is haar sleutel tot succes.