We brengen met zijn allen veel tijd door op of voor het werk! Er is heel wat interactie nodig om een team zo te laten draaien dat alle radertjes perfect op elkaar afgestemd zijn. Het kan ook zomaar gebeuren dat een rader een mindere dag heeft of nodig gesmeerd moet worden. Dit alles heeft effect op de gehele machine die een team is.
Mensen zijn geen robotten .... Ze beleven dingen, hebben tegenslag, voelen zich ziek of slechtgezind, ....Een team dat ruimte kan bieden aan zulke zaken biedt de mogelijkheid aan zijn teamleden om in de eerste plaats ook mens te mogen zijn. Dan wordt een werkplek een plaats om authentiek jezelf te mogen/kunnen zijn. Waar de stem en boodschap van elke medewerker een plaats heeft, is ruimte voor verbindende contacten.
Verbindende communicatie als brug
Het gedachtegoed van Verbindende of Geweldloze Communicatie werd ontwikkeld door de Amerikaanse psycholoog Marshall Rosenberg († 2015). Meer dan louter een communicatiemodel, is het ook een levenshouding die uitnodigt om met meer mededogen naar jezelf en je medemens te kijken.
Belangrijke invalshoeken hierbij zijn:
- bewustwording van wat voor jou belangijk is en dit leren uiten zonder oordelen of verwijten
- een empathische houding naar jezelf en naar de ander toe
- keuzevrijheid op elk moment: wil ik eerlijk spreken, luisteren naar de ander of even bij mezelf zijn
Door middel van (team)workshops en opleidingen in Verbindende Communicatie bieden wij een methodiek aan om samen te kunnen werken en leven op de werkvloer.
Wij geloven dat de inzichten en levenshouding die Verbindende Communicatie uit wil dragen een boost kan geven aan de werking van elk team!
Bemiddeling vanuit verbindende communicatie
En dan kan er toch een moment komen dat samen werken wel heel erg moeilijk wordt. Collega's hebben onenigheid en dit heeft effect op het welzijn en de prestaties van beiden, een team zit niet langer op dezelfde golflengte, een teamleider zoekt een andere manier om gesprekken te hebben met zijn teamleden, ...
Gesprekken waarbij moeilijke boodschappen gebracht (moeten) worden, kunnen heel erg uitdagend zijn en angst of weerstand oproepen. Om gerust te zijn dat ook zulke gesprekken constructief kunnen zijn en bijdragen aan het welbevinden van alle partijen én aan de goede werking van het bedrijf, kan een bemiddelaar een ander licht op de zaak werpen.
Cresciamo ondersteunt gesprekken en situaties waar de aanwezigheid van een bemiddelaar gewenst is om opnieuw bruggen te bouwen.