5 uitdagingen van de ondernemer
De visie van Cresciamo is als volgt : “Elke dag opnieuw benutten succesvolle ondernemers de uitdagingen en opportuniteiten van morgen. Ze investeren vandaag in hun team van de toekomst.”
De missie van Cresciamo luidt : “Cresciamo ondersteunt ondernemers in alle facetten van hun bedrijfsvoering. Wij maken ondernemen zonder zorgen mogelijk.”
Maar hoe pak je de uitdagingen aan? Hoe investeer ik in mijn team? Met andere woorden : “Hoe werk ik aan mijn bedrijf?”
Benieuwd?
In deze blog lees je meer over
- Hoe concrete doelen stellen?
- Hoe mee evolueren met de vraag van de klant?
- Hoe medewerkers aantrekken en behouden?
- Hoe werken met financiële cijfers?
- Waarom een overnamestrategie belangrijk is?
Uitdaging 1 : Hoe concrete doelen stellen?
Als we aan zaakvoerders de vraag stel of ze hun doelen van hun bedrijf kennen dan durft ongeveer de helft antwoorden “ja”. Als we vragen of deze doelstellingen concreet en uitvoerbaar zijn, dan antwoorden ze: “neen” of “ja, maar….”
De grootste uitdaging voor alle ondernemers is strategische doelen stellen.
Enkele voorbeelden :
- Binnen 5 jaar wil ik het bedrijf overdragen aan mijn zoon.
- Als zaakvoerder wil ik uitsluitend werken aan strategie, maar vandaag wordt ik te veel lastig gevallen voor allerlei vragen.
- Lange termijn overeenkomsten met klanten afsluiten.
Dit lijkt eenvoudig maar is het helemaal niet.
Wat als klanten steeds hogere eisen stellen. Ga je erop in? Te veel ondernemers willen te veel doen voor hun klanten want ze zien in alles een opportuniteit of omzet. Maar omzet is niet noodzakelijk winst.
“U vraagt wij draaien.” Is geen strategie. Maar wat is dan een goede strategie?
Een strategie op papier is niet voldoende.
Hoe zorg ik ervoor dat ik mijn doelen bereik. Dit doe je door een plan op te stellen en er concrete acties van te maken.
Volg deze dan nauwgezet op en het excuus : “Daar heb ik geen tijd voor” telt niet, want op die manier zal je je doelen niet behalen."
Cresciamo gebruikt de methode “Strategie met ballen!”. Deze methode laat toe elk strategisch vraagstuk op te lossen en invulling te geven.
Lees meer over strategie en plannen maken in het blogartikel “Hoe minder hard werken in mijn bedrijf en toch meer verdienen? “
Of wil je meer te weten komen over de methodiek, ga naar de website “Strategie met ballen”.
Als je aan de slag wil met jouw strategie, neem dan nu contact op.
Uitdaging 2 : Hoe mee evolueren met de vraag van de klant.
Klanten worden kieskeurig en willen mee evolueren met de nieuwe marktevoluties. Maar hoe evolueer ik als bedrijf mee? Dit is geen eenvoudige uitdaging. Bovendien is het antwoord ook niet eenvoudig.
Dit hangt af van heel wat factoren :
- Hoe technologie afhankelijk is je product/dienst?
- Hoe blijf ik op de hoogte van nieuwe technologische evoluties?
- Heb ik medewerkers in huis die dit kunnen opvolgen?
- Heb ik budget om nieuwe oplossingen te ontwikkelen?
- …
De technische evolutie is niet meer te stoppen en gaat steeds sneller en sneller. Als zaakvoerder kan je niet meer van alles op de hoogte zijn. Omring je met een sterk team en leg verantwoordelijkheden in je team zodat je samen op tijd met nieuwe oplossingen klaar staat.
Een voorbeeld :
Bestellingen en orders worden nog heel vaak gemaild naar een klantendienst. Je kan heel wat ellende besparen door te zorgen voor een EDI verbinding met je grote vaste klanten.
Hiervoor heb je ook IT-expertise langs de zijde van je klant nodig. Het is mogelijk om orders rechtstreeks in je ERP-systeem te laten binnen komen. Als de link goed is opgezet, kunnen enkel juiste ordergegevens ingegeven worden. Dit kan je heel veel tijd en fouten besparen.
In het boek Dingen die je alleen ziet als je er tijd voor neemt van Haemin Sunim las ik volgende sprekende quote :
“Een onbekwaam leider probeert alles tot in de kleinste detail te regelen. Zijn personeel zal alleen doen wat hij hen opdraagt.
Een vakkundig leider weet hoe hij werk moet delegeren en wacht tot zijn ondergeschikten de verantwoordelijkheid op zich nemen en de taak succesvol afronden.”
Wil je meer weten over innovatie? We hebben een expert in huis. Neem hier contact op.
Uitdaging 3 : Hoe medewerkers aantrekken en behouden?
Google levert duizenden resultaten op als je zoekt naar “Te hoge werkdruk”, “Burn-out voorkomen”, “Wat te doen tegen stress”.
Politici, werkgevers, preventiediensten, … hebben dit onderwerp voortdurend op hun agenda staan. Burn-out coaches schieten als paddenstoelen uit de grond.
Maar kunnen we niet beter de oorzaak aanpakken in plaats van de gevolgen?
De tijd dat je je loopbaan begon bij één werkgever en bij dezelfde werkgever op pensioen ging is verleden tijd en hoe komt dit?
Patrick Lencioni schreef hier een boek over : “De 3 symptomen van een rotbaan. Hoe je ervoor zorgt dat het werk leuk blijft.” Zo herkenbaar dat ik graag de symptomen benoem.
- Anoniem : Medewerkers willen dat hun unieke kwaliteiten gewaardeerd worden door iemand met autoriteit. Mensen die het idee hebben dat ze onzichtbaar of anoniem zijn op het werk, zijn niet in staat van hun job te houden wat ze ook doen.
- Onbelangrijk : Medewerkers willen dat hun werk betekenis heeft voor een ander. Het maakt niet uit wie. Een medewerker die geen verband zit tussen werk en een persoon zal nooit tevreden zijn.
- Ongemeten: Medewerkers moeten in staat zijn de kwaliteit van hun werk zelf te kunnen meten? Ze vinden geen voldoening in het werk als hun succes afhankelijk is van de mening of grillen van een ander.
Mensen zoeken voldoening in hun werk en zullen hiernaar opzoek blijven gaan als die er niet meer is.
Dit lijkt zo voor de hand liggend, maar is voor vele bazen toch niet zo evident. Heb jij te maken met personeelsverloop? Dit is een teken aan de want, ga daarom nu aan de slag, het levert je tal van voordelen op :
- hogere productiviteit,
- minder verloop van personeel betekent lagere kosten,
- cultuur van werktevredenheid en onderling vertrouwen.
Ben jij het type zaakvoerder dat oprecht is geïnteresseerd in je medewerkers. Super!
Toch hulp nodig? Neem hier contact op.
Uitdaging 4 : Hoe werken met financiële cijfers?
De meeste zaakvoerders vertrouwen het financiële luik toe aan een boekhouder. Maar hoe werk je proactief met financiële cijfers?
Een boekhouder is goed in wat hij (of zij) doet: de cijfers van de voorbije periode verwerken en binnen het wettelijke kader optimaliseren zodat je het juiste bedrag aan belastingen en bijdragen betaalt. Een boekhouder kijkt echter achterom, niet vooruit. Zou jij in een auto willen zitten als de bestuurder alleen maar in de achteruitkijkspiegel kijkt ?
Een zaakvoerder moet dus vooruit kijken, de vinger aan de pols houden op het gebied van cijfers:
- Dagelijks de rekening in het oog houden.
- Weten wat er betaald moet worden en wat er gefactureerd werd.
- Weten wat er periodiek automatisch van de rekening gaat om niet voor verrassingen te staan.
- Zorgen dat er altijd “een potje opzij staat” om de lonen en lasten te betalen.
- Zich voortdurend informeren over mogelijke subsidies en terugbetalingen van de overheid.
- De BTW in het oog houden, normaliter is dit een nul-operatie, maar dit kan geoptimaliseerd worden en teveel betalen is maandenlang kapitaal moeten missen.
- De kredietlijn in het oog houden. Dit is immers geen “extra geld”, maar een zeer dure lening (gemiddeld 9% interest, afgerekend per kwartaal).
- Slechte betalers achter de veren zitten en niet aarzelen om een deurwaarder in te zetten.
Word je misselijk van cijfers ? Heb je hulp nodig, dan kijken we samen wat te doen. Vul hier je invulformulier in.
Uitdaging 5 : Waarom een overname strategie belangrijk is?
Heel veel zaakvoerders werken dagelijks hard in hun bedrijf en zijn zeker niet bezig met wat er zal gebeuren op het ogenblik dat ze zelf niet meer verder willen of kunnen.
Je zaak is gewoonweg onverkoopbaar als alles rondom jou draait: alle kennis zit in jouw hoofd, elke beslissing wordt door jou genomen; je bent de zaak. Het enige geld dat je zal krijgen voor je onderneming is de waarde van je assets, de verzameling van goederen en materieel die in je zaak zit. Als er immobiliën in de zaak zitten zijn deze misschien ook verkoopbaar, maar niet iedereen zoekt nu net dat gebouw, het kan te klein, te oud of verkeerd gelegen zijn. Ook dat kan dus zwaar tegenvallen.
Heb je daarom dag en nacht gewerkt ? Heb je daarom vertrouwen opgebouwd in de markt ?
Je onderneming moet verder kunnen zonder jou. Je moet eigenlijk een maand (of langer) met vakantie kunnen gaan zonder dat alles in het honderd loopt en je omzet een duik neemt. Om dit te kunnen doen moet er eerst heel wat gerealiseerd worden:
- Maak je medewerkers deelgenoot van je kennis, leg hen uit waarom en hoe je de zaken doet. Luister ook naar hen en neem beslissingen samen. Bouw vertrouwen op, jij vertrouwt hen en zij vertrouwen jou.
- Delegeer wat je kan. Eens dat je medewerkers weten waarom en hoe dingen gedaan worden laat hen zelf de nodige beslissingen nemen.
- Maak je medewerkers bewust van kosten, toon hen waar het verdienmodel van je onderneming zit. Dit is een moeilijke stap; medewerkers kunnen immers niet altijd om met deze kennis. Het is ook niet noodzakelijk dat alle medewerkers hiermee geconfronteerd worden. Kies de juiste personen en geef eventueel stukjes kennis aan verschillende mensen.
- Leer je klanten je medewerkers kennen zodat ook zij vertrouwen krijgen in je medewerkers.
De bovenstaande zaken zijn slechts een leidraad, maar het zal duidelijk zijn dat dit veel tijd en moeite zal kosten. Het kan ook zijn dat je niet de juiste medewerkers in huis hebt om deelgenoot te maken van je kennis en dat je deze nog moet aantrekken.
Je moet dus tijdig en bewust hieraan beginnen te werken, ook dit is aan je bedrijf werken en niet in je bedrijf werken.
Geen enkele uitdaging is voor Cresciamo te groot. Zit je met uitdagingen? Geen idee hoe ze aan te pakken? Leg ons je uitdagingen voor en neem nu contact.
Lees eventueel meer in de gerelateerde blog 5 valkuilen van de ondernemer.
Geschreven door Christel Heyns
Ze koppelt moeiteloos haar inzicht in talenten van mensen met het adviseren van leidinggevenden over alle facetten van bedrijfsvoering. Communicatie is haar sleutel tot succes.